Bersukan Bersama Deen Headline Update

Organisasi dan Agensi yg memajukan sukan di Malaysia.

Kementerian Belia dan Sukan Malaysia
Sejarah penubuhan Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bermula pada tahun 1953 dengan tertubuhnya Bahagian Kebudayaan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat yang telah diberi tanggungjawab mengenai belia. Seterusnya pada tahun 1964 Bahagian Kebudayaan ini telah dipindahkan di bawah Kementerian Penerangan. Dalam masa yang sama berikutan kegiatan belia secara berpersatuan yang semakin berkembang, maka bagi tujuan memupuk serta memantau perkembangan tersebut, Bahagian Belia telah ditubuhkan di bawah kementerian berkenaan. selain itu di bawah Kementerian Penerangan ini juga telah ditubuhkan Bahagian Sukan.

Kementerian Belia dan Sukan hanya diwujudkan pada 15 Mei 1964 iaitu bersempena Hari Belia Negara pada tahun tersebut. Pada tahun 1972, Bahagian Kebudayaan telah diwujudkan dan dengan itu nama Kementerian Belia dan Sukan ini telah diubah kepada Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan sehingga tahun 1987 apabila Bahagian Kebudayaan telah dipindahkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan. Dengan perpindahan Bahagian Kebudayaan tersebut, nama Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan telah kembali kepada nama asalnya iaitu Kementerian Belia dan Sukan, sehingga sekarang.

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) telah diamanatkan untuk melaksanakan dasar-dasar Kerajaan Malaysia khususnya dalam pembangunan Belia dan Sukan.




Majlis Sukan Negara Malaysia 
Majlis Sukan Negara ditubuhkan di bawah Akta Majlis Sukan Negara Malaysia 1971 dan Akta Majlis Sukan Negara (pindaan 1979). Pelancarannya secara rasmi telah dilakukan oleh Y.A.B. Tun Abdul Razak b. Datuk Hussein, Perdana Menteri Malaysia yang kedua pada 21 Februari 1972. 

Pada peringkat awal penubuhannya, program-program sukan prestasi tinggi dilaksanakan di bawah kendalian Bahagian Sukan, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan(nama Kementerian Belia Dan Sukan ketika itu). Untuk mencapai matlamat penubuhan Majlis, satu usaha kolektif melibatkan secara langsung semua agensi kerajaan dan bukan kerajaan, pertubuhan-pertubuhan sukan tanahair, majlis-majlis sukan negeri, institusi pengajian tinggi, badan-badan sukarela serta orang perseorangan telah diusahakan supaya mutu sukan negara dapat mencapai prestasi yang terbaik.
Selepas organisasi Majlis disusun semula pada tahun 1981, Majlis mula mengorak langkah dan seterusnya mengembangkan program dan aktiviti sehinggalah apa yang dapat dilihat masa kini. Matlamat penubuhan Majlis Sukan Negara Malaysia adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara iaitu bertanggungjawab sepenuhnya ke arah penggalakkan, pembangunan dan pencapaian cemerlang dalam sukan-sukan di peringkat tertinggi.


Pelancongan Sukan
Malaysia kini semakin giat mempromosikan diri sebagai penganjur dan tuan rumah kepada pelbagai kejohanan sukan dan aktiviti rekreasi bertaraf dunia, seterusnya menjadikan Malaysia destinasi utama pelancongan sukan di rantau Asia Pasifik. Penganjuran sukan seperti Sukan Komanwel 1998, Formula 1, Powerboat, Le Tour De Langkawi dan sebagainya adalah sebahagian daripada acara sukan yang mendapat pengiktirafan dunia

Penyediaan kemudahan dan infrastruktur sukan yang lengkap dan canggih menjadikan Malaysia sentiasa bersedia untuk menganjurkan apa jua kejohanan sukan. Kompleks Sukan Negara dan Litar F1 Sepang contohnya adalah infrastruktur sukan bertaraf antaranbangsa yang kini menjadi tumpuan acara-acara sukan terkemuka.

Malaysia juga dikurniakan dengan alam semulajadi yang bukan sahaja indah malah begitu sesuai untuk pelbagai aktiviti berteraskan adventure sports. Ini menggalakkan pelancongan yang mempunyai minat khas untuk datang dan mengalami sendiri aktiviti sukan dalam persekitaran yang begitu mencabar. Selain itu Malaysia juga memiliki lebih daripada 250 padang golf di seluruh negara yang menjadi tarikan mereka yang menggemari sukan golf.

Agensi utama yang bertanggungjawab dalam pelancongan sukan ini adalah Kementerian Belia dan Sukan sementara Kementerian pelancongan membantu dari aspek promosi.


Institut Sukan Negara
Senator Dato’ Annuar Hj. Musa, Menteri Belia dan Sukan telah merasmikan bangunan ISN pada 20 Oktober 1992. Penubuhan Institut ini adalah sejajar dengan Dasar Sukan Negara yang diluluskan oleh kabinet pada 20 Januari 1988.

Tujuan Institut ini adalah untuk menyediakan perkhidmatan sains sukan, perubatan sukan, penyelidikan dan pembangunan serta pendidikan berterusan ke arah mencapai kecemerlangan sukan negara. Bagi mengecapi matlamat ini, jurulatih, ahli sains sukan dan penggiat sukan harus menggunakan pendekatan saintifik dalam menyediakan program latihan bersistematik kepada atlet-atletnya.

Selain itu, Institut juga merupakan satu pusat sumber maklumat dalam memberi ilmu bermanfaat kepada jurulatih-jurulatih negara seiring dengan fungsi ISN sebagai pusat kecemerlangan sukan negara.


Majlis Olimpik Malaysia
1. Apakah Majlis Olimpik Malaysia1.1 Majlis Olimpik Malaysia (MOM) telah ditubuhkan berdaftar pada tahun 1953, sebagai sebuah pertubuhan bukan kerajaan dan bukan keuntungan pelbagai sukan negara di bawah Akta Pertubuhan 1966 (Pindaan 1987). Dengan penubuhan Akta Pembangunan Sukan 1997, Majlis kini berdaftar dengan Pesuruhjaya pejabat Sukan 'di Kementerian Belia dan Sukan.1,2 Ia diiktiraf oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) dan International Sport persekutuan (IFS). Sejak 1954, ia telah organisasi sukan tunggal di Malaysia yang mempunyai hak eksklusif untuk memasuki atlet untuk mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik.1.3 Oleh kerana pengiktirafan oleh IOC, MOM bergabung dengan sukan organisasi antarabangsa yang berikut:

    
1.3.1 Persatuan Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan (ANOC)

    
1.3.2 Majlis Olimpik Asia (OCA)

    
1.3.3 Persekutuan Sukan Asia Tenggara (SEAGF)

    
1.3.4 Commonwealth Games Federation (CGF)

    
1.3.5 Dewan Negara Konfederasi Sukan Antarabangsa1.4 Keahlian dalam sukan di atas pertubuhan-pertubuhan antarabangsa membuat MOM organisasi sukan tunggal di Malaysia yang mempunyai hak eksklusif untuk memasuki atlet untuk mengambil bahagian dalam Sukan Asia, Sukan SEA dan Sukan Komanwel.1.5 Ahli-ahli MOM Persatuan Sukan Negara (NSAs) Malaysia, yang diiktiraf oleh IFS masing-masing sebagai badan tunggal yang mentadbir sukan di Malaysia.2. Objektif Majlis Olimpik Malaysia2.1 objektif MOM:

    
2.1.1 Untuk membangunkan dan melindungi Pergerakan Olimpik dan untuk menggalakkan prinsip-prinsip asas Olympism melalui aktiviti sukan dan pendidikan.

    
2.1.2 Untuk menjadi benar-benar bebas dan berautonomi dan menentang semua tekanan dalam apa jua bentuk, termasuk orang-orang yang politik, agama atau bersifat ekonomi.

    
2.1.3 Bertindak sebagai badan penyelaras bagi semua organisasi sukan di Malaysia.

    
2.1.4 Untuk mempromosi dan menggalakkan pembangunan sukan berprestasi tinggi dan sukan untuk semua

    
2.1.5 Untuk memudahkan pertukaran antara MOM dan ahli-ahlinya dengan lain-lain Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan (NOC) dan IFS.

    
2.1.6 Untuk memilih dan masukkan atlet untuk Olimpik, Asia, SEA dan Sukan Komanwel dan dunia atau serantau pelbagai pertandingan sukan.

    
2.1.7 Untuk menganjurkan Olimpik, Asia, SEA dan Sukan Komanwel dan dunia atau serantau pelbagai pertandingan sukan



 Majlis Sukan Universiti Malaysia
Detik-detik penubuhan MASUM bermula pada tahun 1974 di atas inisiatif pegawai-pegawai sukan universiti pada ketika itu untuk mengadakan pertandingan sukan di kalangan kakitangan universiti tempatan. Pertandingan ini adalah merupakan permulaan terhadap pembangunan kesukanan di antara universiti tempatan dan pada tahun berikutnya (1975), sukan diantara pelajar-pelajar universiti telah diadakan. Pada tahun 1981, Gabungan Universiti Malaysia (GUM) ditubuhkan hasil daripada inisiatif Timbalan-Timbalan Naib Canselor, Hal-Ehwal Pelajar, Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) ketika itu. Sebelum penubuhan GUM, semua aktiviti sukan di IPTA dikendalikan secara ‘ad-hoc’ di kalangan IPTA. Nama GUM telah di tukarkan ke Majlis Sukan Universiti dan Institut Pengajian Tinggi Malaysia (MASUIPTIM) pada tahun 1983. Pada tahun 1985, nama MASUIPTIM telah ditukar secara rasmi dan dinamakan Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM).


Media Sukan

1 comment: